הפלגה ביוון

יש לי סירה בהרצליה כ-25 שנה, אבל אנחנו מתכננים, טניה ואני, לרכוש סירה גדולה יותר כדי לצאת לסיבוב, תחילה לאורך חופי ים תיכון, ומאוחר יותר, לצאת לעולם הגדול. "מתכננים" זו מילה גדולה מידי. האמת שאני מתכנן ומאוד מקווה שטניה תזרום איתי.

לצורך כך, אני, מזה כשנה וחצי, עובר על כל המודעות של מכירת סירה יד שניה בעולם, ואני כבר בקיא ברזי כל האתרים שמפרסמים סירות למכירה.

פתאום קלטתי שטניה מעולם לא יצאה לשוט, מלבד גיחות קטנות מהרצליה למסעדה בנמל יפו. אני זקוק לאישור שלה שהיא נהנית לשוט כדי לממש את החלום שלי.

אז הצעתי שנשכור סירה ביוון ונשוט בין האיים למשך שבוע כדי לוודא שאני לא קונה סירה ואחרי שבוע מוציא אותה למכירה.

בין לוותר על החלום, לבין לוותר על טניה, טניה גוברת (בלי להתאמץ).

השייט המיועד תוכנן לתחילת אוקטובר ושכרנו סירה ב-Salamina יוון, באמצעות אתר Click&Boat.

במשך כשלושה שבועות לפני ההפלגה עברתי על מפות, ראיתי אינספור סרטונים ביוטיוב, התייעצתי עם סקיפרים בפייסבוק, עד שהיתה בידי תוכנית מושלמת. כל יום הפלגה קצרה של 4-5 שעות, והרבה בתי קפה ומסעדות, כדי לרצות את טניה. השבוע הזה חייב להיות חלומי עבורה כדי שתתפתה להצטרף לחלום שלי.

הפלגה ביוון
תכנון מסלול ההפלגה ביוון

יום לפני קבלת הסירה טסנו לאתונה, שם שכרנו חדר במלון. למחרת היינו אמורים לקבל את הסירה בסלמינה אחר הצהריים. למחרת הגענו לסלמינה בפרי קצר, זמן רב לפני המועד המיועד כדי לערוך קניות בסופרמרקט המקומי.

כשהגענו לסירה, קוסטס, איש האחזקה מטעם הבעלים הראה לי את כל החלקים בסירה, וגם שיחרר, לבקשתי, את המפרש הראשי מקשירתו לתורן. רציתי לוודא שהמפרש עולה ויורד, ולא תהיינה לנו תקלות בדרך. כמובן שלא קשרנו חזרה כי עמדנו לצאת לים להפלגה.

לפני ששחררנו חבלי הסירה, בדקתי מצב הרוחות ב-windy.com ולא ראיתי משהו מיוחד. הסיבה שבדקתי היא שמד הרוח על הסירה הראה 3.5 קשר וחשבתי שאולי אאלץ להפליג על המנוע.

המרינה של סלמינה נמצאת פנימה בתוך מפרץ עמוק וקיוותי שברגע שנצא מהמפרץ הרוח תעלה קצת.

הפלגה ביוון
מרינה סלמינה - בפינה הימנית המסומנת

מיד כשיצאנו מהמרינה הרוח עלתה קצת ל-6.5 קשר, ושמחתי שלא קשרנו את המפרש הראשי לתורן.

עוד לא הספקנו להתרחק יותר מ-200 מטר מהמרינה, פתאום התחילו ברקים לפנינו והרוח עלתה ל-27 קשר.

טניה ביקשה לחזור למרינה אבל כשסובבתי את ההגה גיליתי שלמרות המרחק הקטן שעברנו, לא רואים את המרינה בכלל בגלל הגשם והערפל הסמיך. בלא ברירה חזרתי לעלות לכיוון רוח, אבל באותו רגע, למרות שטרם פתחנו מפרשים, הסירה נשכבה שמאלה עד שבקושי הצלחתי להישאר מול ההגה, והמפרש הראשי התנפח מרוח שמימין והתנתק מהתורן.

כעת, כשהמפרש פתוח ומתנופף ברוח לא הצלחתי ליישר את הסירה מול הרוח, למרות שהעליתי מהירות מנוע למקסימום. הרוח היתה חזקה מהמנוע.

טניה התיישבה על רצפת הסירה והתחילה לצרוח בטירוף וללא הפסק, "ממצ'קה, ממצ'קה, ממצ'קה, ממצ'קה.."

כדי להתגבר על שריקת הרוח האימתנית צרחתי לה שאני צריך עזרה, והיא פתאום התעשתה והתקרבה.

המנוע עדיין היה במקסימום טורים. ביקשתי מטניה שתחזיק את ההגה מקסימום ימינה, נגד הרוח, ועליתי על הסיפון כדי לנסות לקשור את המפרש, אבל בקושי הצלחתי להגיע אליו. הגשם היכה בפני כמו חיצים ותוך שניות הייתי כולי טבול במים מלוחים ומתוקים. הבנתי שאין לי כל סיכוי להצליח נגד הרוח. בקושי הצלחתי לחזור לקוקפיט, תוך שאני חושב שאין זה אחראי לטייל כך על הסירה מבלי להיקשר תחילה.

הערפל היה כל כך כבד שלא ראיתי אפילו את הקצה הקדמי של הסירה.

כשחזרתי לקוקפיט ראיתי שמד הרוח מראה 50 קשר (מאוחר יותר, במשטרה סיפרו לנו שהרוח הגיעה למהירות של 110 קמ"ש).

כך הסירה שטה לצד בנטייה מפחידה שמאלה, מבלי שהיתה לנו כל שליטה עליה למרות המנוע וההגה. לא ראינו כלום ולא יכולנו להתגבר על הרוח האימתנית. לבסוף, הסירה הגיעה לחוף ונשכבה על צידה השמאלי.

גם כשהסירה עלתה לחוף, לא ראינו את החוף במרחק כ-30 מטר. רק הרגשנו שהסירה מתחככת בחול.

מיד כיביתי את המנוע כדי לא לקלקל את המדחף. למזלנו כמעט ולא היו גלים. רק רוח מטורפת.

אחרי כ-15 דקות, הסערה פסקה פתאום וראינו את החוף. גובה המים הגיע לחזה.

הפלגה ביוון
החפה - התמונה צולמה על ידי טניה מהחוף, כשעה אחרי ששחררנו חבלים במרינה

בכל שנותיי כסקיפר כבר הספקתי לראות החפה של סירה וגם כיצד מחלצים אותה, אבל החילוץ כבר לא היה בידי כשקוסטס שהוזעק למקום נטל אחריות עליה.

אני מאמין שבאמצעות ניפוח מצופים מתחת לסירה ומשיכה למטה של התורן, כפי שתמיד יוצאים מהחול במקרה כזה, אפשר היה לשחרר את הסירה. אבל ניהול החילוץ כבר לא היה בידי.

אני חושב הרבה מה לא עשיתי נכון, בעיקר כדי ללמוד מהניסיון וכדי להתנהל נכון בפעם הבאה שאתקל באירוע כזה. אמנם כבר נתקלתי בסופות, אבל אז היה לי ים פתוח ויכולתי לשוט עם הסופה עד שהיא נרגעה או עד שמצאתי נמל בטוח. בסלמינה לא היתה אפשרות כזו וידעתי שאילו חזרתי למרינה, הייתי מתרסק הרבה לפני שהייתי מצליח לקשור את הסירה.

אולי אם הייתי מטיל עוגן, הוא היה מצליח לאחוז בסירה מול הרוח, אבל אם העוגן לא היה מצליח להחזיק את הסירה, הייתי מתדרדר לחוף ושובר את לוח ההגה.

מה דעתך?

פוטר

פוטר