אקוסטיקה

קולנוע ביתי בסלון אקוסטי

אתה כאן, קורא במדריך הזה משום שאתה יודע את התשובה לשאלה הבאה: מדוע מערכת הקולנוע ביתי שלי (או מערכת הסטריאו שלי) אינה נשמעת בסלון שלי כפי שנשמעה בחדר ההשמעות של החנות ממנה רכשתי אותה.

אגב, המידע שבהמשך יועיל באותה מידה למי שמבצע הקלטות ביתיות ומעוניין שההקלטות שלו תשמענה מקצועיות ככל הניתן.

הסיבה שאולפני הקלטה תולים פאנלים רחבים על הקירות, או מצפים את הקירות בחומר רך היא בדיוק הסיבה שההקלטות שלהם יוצאות נקיות וברורות, בעוד שהקלטת קול או מוסיקה ביתית תשמע יותר כאילו בוצעו בארון או בחדר אמבטיה.

מטרת אולפני הקלטות היא לשלוט בסביבה האקוסטית בה מושמע הקול אותו הם מעוניינים להקליט, כלומר, הם מבינים את החשיבות של הנחתת הצלילים המוחזרים מהקירות, מהרצפה והתקרה. הם יודעים בדיוק היכן למקם את הלוחות האקוסטים מבלי להגזים בכמות.

אתה מעוניין בדיוק באותה מטרה: שהקול הבוקע מהרמקולים של המערכת, ישמיעו את מה שהוקלט בדיסק המושמע או בסרט של נטפליקס, לא פחות ובוודאי שלא יותר.

אני יודע מה אתה חושב עכשיו: אשתי לעולם לא תאפשר לי לצפות את הקירות בשטיחים רכים כמו איזה ארמון איראני, והמאמר הזה אינו מוביל אותי אלא לגט.

ובכן, ניתן בהחלט לבצע התאמות אקוסטיות לסלון שלך, מבלי להרגיז את אשתך יתר על המידה.

אבל, בוא נתחיל מהתחלה. האם אתה בכלל זקוק לטיפול אקוסטי?

אני מניח שאם הגעת לקרוא את המאמר הזה, אתה מאמין שהסלון שלך זקוק למשהו ואתה מתקשה להגדיר אותו. לכן, אני מציע לערוך ניסוי קטן כדי לקבל החלטה האם טיפול אקוסטי ישפר את השמיעה בסלון שלך.

ברגע של שקט (אם אתה מתגורר בסביבה רועשת, אז אולי עדיף לבצע את הניסוי בלילה כשיש פחות רעש של תנועה מבחוץ), גש לסלון ותמחה כף. האם אתה שומע צליל אטום של כפות הידיים שלך, או שאתה שומע הדהוד בחדר. אם אתה שומע הדהוד, סימן שהסלון שלך זקוק לטיפול אקוסטי.

ליתר בטחון, חזור על הניסוי בחדרים אחרים, בעיקר בחדר אמבטיה ושירותים שם ההד דווקא מוגבר, כדי לפתח את המודעות שלך להד. אחרי שתבחין בהדהוד, לא תוכל עוד להתעלם ממנו.

אני מניח שיהיו מקרים בהם לא תשמע הדהוד בסלון בגלל אחת משתי סיבות:

  1. הסלון שלך נמצא במצב אקוסטי טוב, עם שטיחים על הרצפה וספרים סביב על המדפים ספות וכורסאות רכות וכיו”ב סיבות, עליהם תלמד בהמשך מאמר זה;
  2. אין לך מודעות גבוהה לבעיית ההד ואקוסטיקה מעולם לא עניינה אותך. אשתי, לדוגמה, לא הצליחה לשמוע את ההדהוד למרות שערכתי עמה את הניסוי מספר פעמים.

מדוע מרבית האנשים אינם מודעים לבעיית ההדהוד?

אני מניח שהסיבה נעוצה בחיפוש הכיף שברכישת מערכת קולנוע ביתי/סטריאו, חיבור המערכת והרמקולים מאיכות מעולה, והסתמכות על היצרנים המעולים שהם יודעים לייצר ציוד משוכלל. אלא שהיצרן הטוב בעולם לא יוכל לפתור את בעיית ההדהוד בחדר שבביתך, ולא יעזור שום איקוולייזר בעולם לפתור בעיה זו.

מה בכל זאת כל אחד יבחין? הוא ישמע מוסיקה מוכרת ומיד יחשוב לעצמו כמה זה נשמע טוב. לעיתים תמצא שאנשים מתאהבים במוסיקה מסוימת רק בזכות איכות הצליל המופק באמצעות המערכת המשוכללת ובזכות האקוסטיקה הטובה בחדר.

חשוב להדגיש שאין כל חשיבות לסוג המוסיקה שאתה שומע. תמיד צליל איכותי בסביבה אקוסטית ישמע טוב יותר, גם אם אתה שומע ראפ פופ או קלאסי.

אגב, אני שומע את כל סוגי המוסיקה, ועד שלא שמעתי חליל קלאסי בסביבה אקוסטית, לא יכולתי לסבול את צליל החליל שנשמע לי תמיד צורם.

במאמר הזה תלמד, לא רק כיצד להפוך את הסלון שלך לחדר אקוסטי אלא גם מהם העקרונות של אקוסטיקה ומדוע זה עובד.

תוך כדי קריאה, תבין מה עושים המקצוענים שבונים אולמות תיאטרון ומדוע התקרות והקירות באולמות לעולם אינם ישרים ומקבילים. היזהר, הידע הזה די ממכר.​

גם אני שונא ספאם..
אודיטוריום אקוסטי פאקו דלה מוסיקה
אודיטוריום אקוסטי פאקו דלה מוסיקה

היכון להרפתקה באמצעות הנושאים הבאים:

  • מהו בדיוק טיפול אקוסטי?
  • מדוע אוטמים את הצליל בחדר?
  • מי זקוק לטיפול אקוסטי ובאילו חדרים?
  • אילו סוגים של פאנלים אקוסטים קיימים ומה מתאים לי?
  • מהי התוצאה של טיפול אקוסטי בסלון שלי?
  • היכן יש למקם פנלים אקוסטים?
  • כיצד אפשר לבנות פאנלים אקוסטים לבד
  • עשה זאת בעצמך

אז שים את הדיסק האהוב עליך, ובוא נצלול יחדיו לתוך הידע.

מהו בדיוק טיפול אקוסטי?

אנסה למצות את כל התורה על רגל אחת. קיר קשוח בדרך כלל מחזיר גלי קול באותה זוית בה הגיעו אליו, אבל במהופך, כמו שמראה מחזירה אור. לכן, גל קול שיתקל בקיר ימשיך להדהד לקיר ממול, יחזור לקיר הראשון או לתקרה וכן הלאה, עד שתימוג האנרגיה שלו.

כתוצאה, כל צליל בחדר ריק ישמע זמן רב יחסית עד שיעלם. אם תקשיב למוסיקה בחדר ריק, כל הצלילים וההדהוד שלהם יעלו אחד על השני עד שתשמע בעיקר רעש במקום מוסיקה צלולה.

לכן, המטרה בטיפול אקוסטי היא להנחית את האנרגיה של הצלילים המוחזרים מהקירות, מהתקרה ומהרצפה על ידי הפיכתם לתנועה של החומר המבודד שיעצור אותם על ידי המרתה לחום (קטן).

במאמר זה נלמד היכן וכיצד להניח את החומר המבודד כדי להפיק מקסימום יעילות במינימום חומר וטרחה.

שימו לב: הכוונה אינה לבודד רעש בחדרים אחרים או עבור השכנים. זהו נושא שונה לחלוטין ולא אעסוק בו במאמר הנוכחי. בעקרון בידוד רעש תלוי בסוג הקירות, סוג הבידוד בקירות, סוג הדלתות ומשקלן, ועוד…

כאמור, אין זה תחום המאמר הזה.

חדר אקוסטי עם פאנלים בולעים על הקירות ופיזור בתקרה
חדר אקוסטי עם פאנלים בולעים על הקירות ופיזור בתקרה

איך טיפול אקוסטי עובד?

בגדול, ישנם 2 סוגים של פאנלים אקוסטים. הסוג שנועד “לבלוע” או לספוג את עוצמת הקול והסוג שנועד לפזר אותו.

פאנלים אקוסטים שסופגים: הקול נכנס ועובר דרך עובי הפאנל ומניע את הסיבים שבתוכו. תנועת הסיבים מאטה את עוצמת הקול, וככל שהפאנל יותר דחוס ויותר עבה כך יספוג יותר אנרגיה מהקול העובר דרכו.

פאנל סופג אינו סגור מלפנים או מאחור ולכל היותר מכסים את החומר הסופג בבד רמקולים או בד אחר שקוף מבחינה אקוסטית.

הקול חודר דרך החומר הסופג ו”מאט”. עוצמת הקול מונחתת, כלומר, האנרגיה שמגיעה אל הפאנל קטנה ונשארת בתוך החומר מבודד הקול אשר כתוצאה מהרטט שלו, אשר נגרם על ידי הקול, הופך אותה לחום.

במילים אחרות, הקול הופך שקט יותר.

פאנל אקוסטי מפזר: אינו עשוי מחומר מבודד קול, להפך, הפאנלים היקרים עשויים מעץ או חומר מעוצב אחר. מטרתם “לשבור” את כיוון הקול המתפשט בחדר לרסיסי צליל קטנים ואקראים. פאנלים אלה עשויים להיות מאוד יפים.

קיר אקוסטי מפזר
קיר אקוסטי מפזר

הפאנלים המפזרים מונעים מהצלילים לחזור אל אזור השמיעה ולהתערב בתוך הצלילים שהרמקול או כלי הנגינה ממשיך להפיק.

כעת, לאחר שהבנו איך הפאנלים האקוסטים עובדים, נשאלת השאלה מדוע שיהיה לנו בכלל אכפת מגלי הקול בחדר.

מדוע צריך טיפול אקוסטי?

ובכן, כאשר מקליטים קול (או כלי מוסיקלי) או כאשר משמיעים מוסיקה ברמקולים, הסביבה האידאלית לכך היא במדבר, ללא שום קירות, או אפילו יותר טוב, בשמיים, ללא מחיצה כלשהי שתחזיר הדהוד. במצב פנטסטי זה, של שמיעה במדבר, שום צליל אינו מוחזר אלינו (אלא מהאדמה) וכל מה שנשמע הוא בדיוק מה שישמיע הרמקול או כלי הנגינה.

כמובן שמוסיקה במדבר הפתוח, רומנטית וטהורה ככל שתשמע, אינה פותרת את בעיית הצלילים המיותרים שתשמעו מציפורים וצרצרים בסביבה.

האפשרות השניה היא לשמוע (או להקליט) מוסיקה בתוך חדר. במרבית המקרים יהיה זה חדר מלבני (אל תחשוב אפילו על חדר מעוגל שהוא סיוט אקוסטי).

אבל חדר מלבני (או כל צורה אחרת) יוצר בעית הדהוד כתוצאה מהצלילים המוחזרים מהקירות ולכן דרוש טיפול אקוסטי שימנע זאת ככל האפשר.

כעת עולות השאלות…

מהן הבעיות האקוסטיות בהן אנו נדרשים להלחם?

מכירים את זה שאתם שומעים מוסיקה אהובה ומבקשים להגביר מעט את הצליל, אבל אז פתאום אתם שמים לב שיש רעש בלתי נסבל בחדר?

מכבים את המוסיקה, או מנמיכים, ומרגישים הקלה, למרות שאתם דווקא אוהבים את המוסיקה שמושמעת ואילו הייתם עכשיו באוטו, לא הייתם מהססים להגביר את הווליום.

אכן, כל כלי הרכב המודרנים עוברים טיפול אקוסטי, ועוד מעט תבינו מדוע כל כך כיף לשמוע מוסיקה ברכב.

כמו כל דבר אחר, ניתן לסווג את הבעיות האקוסטיות ל-3 סוגים

  • גלים עומדים
  • צלצולים בלתי נעימים
  • הדהוד
באסים דופקים לא עמוקים
באסים דופקים לא עמוקים
צלילים צורמנים כמו חליל או קול של זמרת אופרה
צלילים צורמנים כמו חליל או קול של זמרת אופרה
תדירויות לא מאוזנות - באסים חלשים וטרבל ללא אנרגיה
תדירויות לא מאוזנות - באסים חלשים וטרבל ללא אנרגיה
הדהוד מוגזם שגורם לא להבין מילים והמוסיקה רועשת
הדהוד מוגזם שגורם לא להבין מילים והמוסיקה רועשת

המטרה היא לפתור בעיות אלה על מנת ליצור בהירות צליל, כולל בתמונת הסטריאו (או בידוד הצליל אם בזמן הקלטה של קול או כלי מוסיקלי). זהו. זה נשמע פשוט, אבל זהו מדע מסובך ביותר. למרבה המזל, מרביתו כבר ידוע לנו ונוכל להבין את עקרונותיו ולפתור בעיות אלו בהמשך קריאה.

הבה ננתח כל אחת מהבעיות הללו וכיצד הן מפריעות לנו

גלים עומדים

גלים עומדים הם בדיוק כשמם, גלים קול שאינם נעים במרחב וקופאים בנקודה מסוימת. ישנן 2 דרכים להבין גלים עומדים:

נגיד שהנך שותה קפה וכשאתה מניח את הכוס, טיפה אחת קפצה החוצה ולכלכה את המסמך החשוב עליו הונחה הכוס. הסיבה לכך היא שבשעה שהנחת את הכוס יצרת גלים קטנים בקפה שנעו מהמרכז לשפת הכוס. מאחר ושטח הקפה העליון מאוד קטן, הגלים התפשטו עד לשפת הכוס והוחזרו אל מרכזה תוך יצירת הטיפה שקפצה מהמרכז אל מחוץ לכוס.

אם נחליף את גלי הקפה בגלי קול, הרי שהם יתרכזו במרכז החדר ואף יגדלו כתוצאה מהמשך השמעת המוסיקה על ידי הרמקולים.

לפעמים אפשר ממש לחוש בגלים העומדים כאשר מטיילים בחדר ומגלים שצליל מסוים הרבה יותר חזק בנקודה מסוימת בחדר מאשר בשאר המרחב.

במצפה גריפית’ (The Griffith Observatory) בלוס אנג’לס גילו תופעה דומה וחקרו אותה.

תופעה אקוסטית במצפה גריפית' בלוס אנג'לס
תופעה אקוסטית במצפה גריפית' בלוס אנג'לס

אתה יורד במדרגות אל חדר עגול בעל תקרה מגולפת ולפתע אתה שומע כל צליל בצורה מוגברת מאוד. אפילו צליל של חיכוך הבגדים בעצמם נשמע חזק ביותר.

כהדגמה, שימו לב לצורות השונות שנוצרות על ידי צלילים בתדירויות שונות בסרטון הזה.

תחשבו כיצד תשמע מערכת הקולנוע ביתי שלכם אם תחליטו להתיישב להאזין באחת הנקודות בהן מתרכזים גלים עומדים כאלה.

צלצולים בלתי נעימים שמתווספים לצליל

הכוונה לצלילים שחוזרים אליכם מהמחיצות של החדר וניתן לחלקם לכמה סוגים:

  • צירי
  • משיק
  • אלכסוני

אמנם הפרדתי את הצלצולים כסוג נפרד אבל הם למעשה גלים עומדים מיוחדים ומתנהגים כמוהם. גלים אלו נוצרים בהתאם לסוג מחיצות החדר ולמידותיו.

הדהוד צירי המערב 2 מחיצות
הדהוד צירי המערב 2 מחיצות
הדהוד משיק המערב 4 מחיצות
הדהוד משיק המערב 4 מחיצות
הדהוד אלכסוני עם 6 מחיצות כולל רצפה ותקרה
הדהוד אלכסוני עם 6 מחיצות כולל רצפה ותקרה

לא אלאה אתכם בהסברים מדעים אודות הגלים הללו. רק אסביר שהם מדלגים מקיר לקיר תוך פגיעה ברצפה ובתקרה, פעם, פעמיים ויותר וחוזרים אל אזנינו מוכפלים שוב ושוב תוך יצירת צלילים מיותרים שלא הוקלטו בדיסק המקורי.

לא זו בלבד שהם מופיעים בכל תדרי השמיעה שלנו, אלא שהם מדלגים בדילוגים גדולים וקטנים כפי שמוצג בתמונה:

צלילים המתפשטים בין 2 מחיצות

הדהוד

אם תשמע לעצתי ותסתובב בחדרי הדירה כדי למחות כף מספר פעמים בכל חדר, אתה עלול להיראות די דביל בעיני משפחתך, אבל לבטח תשים לב לתופעה מפתיעה: ככל שהחדר יותר קטן, כך האקוסטיקה שלו יותר גרועה.

מדוע היא מפתיעה? משום שכשאנחנו חושבים על הד מיד עולה לנו בראש טיול בהרים עם הד שחוזר אחריך ומשחזר את הצעקה שלך שניות שלמות לאחר שסיימת לצעוק, או לפחות חדר ענק וריק בדירה.

אבל אם חושבים על זה, אז בעצם כבר נתקלנו בהד כזה שמיוחד כל כך לחדרים קטנים כמו שירותים ואמבטיות. לדוגמה: הסלולרי שלך מצלצל בשירותים ואתה משיב, בטוח שהצד השני על הקו שומע את ההדהוד של המקום.

מה ההבדל בין הדהוד בחדרים קטנים לבין הד ששומעים בהרים? אין באמת הבדל, מלבד הזמן שלוקח לקול להגיע להר שממול ולחזור אל אוזניך, שיכול לפעמים להישמע כאילו מישהו מחקה אותנו מן הצד השני. הדהוד בחדר קטן נשמע יותר כצליל שמתגבר ומצטרף לצליל של מחיאת הכף ואז הכל דועך, לפעמים תוך הגברת תדירויות מסוימות בו, שגם הן נעלמות אחרי שאר הצליל שהשמיעה מחיאת הכף.

גודל החדר או מרחק ההר ממול, קובעים איזו תדירות צליל תתגבר יותר. בשרטוט תלת מימד למטה שהוכן על באמצעות אפליקצית FuzzMeasure, העוצמה נמדדת אנכית, התדירות נמדדת אופקית וזנב ההדהוד הוא המימד השלישי לכיוונך. שרטוט זה מדגים הדהוד בחדר מסוים בו החזרת הקול החזקה ביותר היא בין 30-40 הרץ.

הדהוד בחדר בו החזרת הקול החזקה ביותר היא בין 30-40 הרץ
הדהוד בחדר בו החזרת הקול החזקה ביותר היא בין 30-40 הרץ

זוהי סריקה מהירה של סוגי הבעיות שנוצרות אצל מי שמבקש להשמיע או להקליט צלילים בתוך חדר (להבדיל מהאויר הפתוח).

למי מתאים טיפול אקוסטי?

טיפול אקוסטי נועד לפתור בעיות הדהוד כאשר איכות הצליל המופק חשובה למאזין, לדוגמה:

  • אוהבי קולנוע ביתי
  • בעלי אולמות קולנוע
  • אולמות קונצרטים
  • אולמות ספורט בהם ההדהוד בלתי נסבל
  • כל סוגי אולפני הקלטות למיניהם
  • אודיטוריומים
  • אולמות מכל הסוגים בהם חשובה לנו איכות הצליל המושמע

אני בטוח שיפתיע אותך לדעת שכבר נתקלת באולמות שעברו טיפול אקוסטי, פעמים רבות, אבל לא חשבת שמה שאתה רואה נועד לשפר את האקוסטיקה, כמו לוחות מלבניים המודבקים לקירות, וילונות כבדים בצידי הבמה, תקרה בעלת צורות משונות, הכל נועד לספוג ולמנוע את ההדהוד באותו אולם.

קולנוע ביתי אקוסטי

כיצד מודדים?

במחן מחיאת הכף, הגם שהוא די פרימיטיבי, מספיק יעיל כדי לברר האם הסלון שלך דורש טיפול אקוסטי, אבל כמובן שישנן דרכים הרבה יותר מדויקות לבחון את גובה ההדהוד בחדר, לפני ואחרי הטיפול האקוסטי. אמנם לא אכנס כאן לשיטות ומכשירי מדידה, אבל המאמר לא יהיה שלם אם לא אסביר כיצד מבוצעת המדידה ולמה יש לצפות לאחר הטיפול האקוסטי.

איך מודדים? בעקרון, משמיעים צליל ping קצר לתוך הרמקולים (אותו ניתן למדוד באופן חשמלי בחיבור הרמקול או בכניסה למגבר), ובודקים באמצעות מיקרופון כמה זמן הצליל ממשיך להדהד לאחר שהרמקול הפסיק להשמיע עד שהצליל הונחת ב-60db.

התוצאה תהיה בין 0 ל-1, כאשר מקום מושלם מבחינה אקוסטית יקבל ציון אפס וככל שהתוצאה תהיה גבוהה ותתקרב ל-1, כך החדר יותר זקוק לטיפול אקוסטי.

לבדיקה הזו קוראים RT60 כאשר האותיות RT מסמלות את המילים Reverb Time וה-60 מסמל כמה זמן לוקח לצליל לרדת ב-60 דציבל.

הפסקה

כעת אחרי שהבנו באופן כללי ובסיסי מאוד מדוע יש לבצע טיפול אקוסטי בסלון שלנו, אני מציע להפסיק לקרוא כדי לראות בסרטון הבא מהם ההבדלים בין סוגי לוחות אקוסטים וכיצד אפשר לייצר אותם בעצמכם בקלות. עוד אחזור לייצור לוחות אקוסטים בהמשך, אבל הסרטון הזה כל כך ברור וחכם שאסור לפספס את ההסברים שבו.

אגב, למי שמתקשה בלהבין את האנגלית ניתן להוסיף כתוביות לסרטון (אמנם גם הן באנגלית, ובכל זאת, זה עוזר).

חזרת לאחר הסרטון? מצוין. עד כה דיברנו רק בקווים כלליים. אתה כבר יודע מהו טיפול אקוסטי, באיזה חומרים נהוג להשתמש, אילו בעיות הוא פותר ומי זקוק לטיפול אקוסטי.

כעת נעבור לצד המעשי: היכן למקם לוחות אקוסטים, מהם הסוגים הקיימים ומהן התוצאות שנצפה לקבל.

בעקרון, כפי שציינתי קודם, קיימים 2 סוגים של לוחות אקוסטים:

  • לוחות שבולעים ומנחיתים את עוצמת ההדהוד
  • לוחות שמפזרים את הצלילים המוחזרים

בציורים מתחת, תגלו את ההבדל בין 2 סוגי הלוחות האקוסטים.

לוח שבולע ומנחית את עוצמת ההדהוד
לוח שבולע ומנחית את עוצמת ההדהוד
לוח שמפזר את הצלילים המוחזרים
לוח ששובר ומפזר את הצלילים המוחזרים

למעשה 2 השיטות של לוחות אקוסטים נועדו להפחית את האנרגיה של הצלילים המהדהדים בחדר. כל סוג נועד לטפל בתדירויות שונות ולכן כדאי לשלב בין 2 הסוגים.

מהם הסוגים של לוחות אקוסטים?

ברור שלכל סוג של בעיה אקוסטית בחדר יש להתאים פתרון מיוחד משלו, ובדרך כלל אלו יהיו הפתרונות:

  • פאנל להשתקפות אקוסטית
  • מלכודת באסים
  • עננים
  • לוח פיזור

חלק מהלוחות האקוסטים אינם מתאימים למקצוענים, אבל בהחלט יתאימו למי שמעוניין ליצור לעצמו סביבה אקוסטית במחיר שווה לכל נפש וביחס תוצאה/הוצאה גבוה יחסית.

פאנל להשתקפות אקוסטית

לרוב הם עשויים מצמר סלעים או מספוג מיוחד דחוס, למרות שכבר ראיתי לוחות אקוסטים עשויים מסמרטוטים שונים, בעיקר מגבות ישנות. ראה את הסרטון הבא על ייצור לוחות אקוסטים עם מגבות.

כיצד פועלים לוחות השתקפות אקוסטית?

בעקרון, צליל שנע באויר הוא למעשה לחץ אויר שמתקדם מהרמקול אל שאר החדר. האויר עצמו אינו זז בגלל הצליל, רק חלץ האויר מתקדם מהרמקול אלינו.

כאשר לחץ האויר נתקל בלוח צמר סלעים הוא יוצר ויברציה בצמר והצמר הופך אותו לחום (מאוד נמוך), ובכך הפאנל בולע חלק מהצליל.

פאנלים עשויים צמר סלעים ינחיתו בעיקר את הצלילים הגבוהים וצלילי המיד-ראנג’. הבאסים יעברו דרכם וכמעט שיתעלמו מהם.

לאחר התקנת פאנלים אלו, ככל הנראה ההדהוד של מחיאת הכף כמעט יעלם.

מדוע אני קורא לפאנלים אלו “פאנל השתקפות אקוסטית”?

כפי שנבין בהמשך, יש למקם את הפאנלים הללו על הקירות מהם הסיכוי הגבוה ביותר לקבל השתקפות של הדהוד של הצלילים בחדר.

כיצד נדע מהיכן מגיעה ההשתקפות?

למרות שאין זה המבחן המושלם אני ממליץ לבצע אותו ולפעול על פיו. יש להתיישב במקום שבו אתם נוהגים לצפות בסרטים או לשמוע מוסיקה ולבקש מאדם אחר לאחוז במראה קטנה (מראת איפור –לא מגדילה- תהיה מושלמת). האדם האחר יגש לכל אחד מקירות החדר ויחזיק במראה באופן שתורו לו, כך שתוכלו לראות במראה את הרמקולים שלכם.

בכל נקודה כזו בחדר, יש למקם פאנל השתקפות אקוסטי, כלומר מ-2 הצדדים על הקירות וכמובן על הקיר האחורי של החדר, מול הרמקולים.

ואולם, כפי שציינתי למעלה, פאנלים השתקפות אקוסטית אינם יעילים בבליעת באסים. לצורך כך תזקקו למלכודות באסים…

מלכודת באסים

מלכודות באסים פועלות באופן דומה ללוחות השתקפות אקוסטית, רק שהן בעלות עובי של צמר סלעים דחוס יותר ועבה יותר. בבאסים, גלי הקול ארוכים יותר מאשר טרבל ומיד-ראנג’ ונושאים יותר אנרגיה.

גלים ארוכים, של באסים, נוטים להתרכז בפינות החדר, ולכן שם יהיה עלינו להתקין מלכודות באס.

מלכודת באסים: סופג גדול באמצע ו-2 מלכודות פינתיות
מלכודת באסים: פאנל סופג גדול באמצע ו-2 מלכודות פינתיות
מלכודת באסים alibaba
מלכודת באסים מוכנה מ-alibaba

כעת, משפתרנו את הבעיות האקוסטיות של הצלילים הגבוהים והאמצעיים (באמצעות לוחות השתקפות אקוסטים על הקירות), ושל הבאסים (בפינות), נפנה לטיפול בתקרה באמצעות לוחות ענן.

לוחות ענן

לוחות ענן אינם פועלים באופן שונה משאר הלוחות, אך נועדו לספוג את הצלילים המשתקפים מהתקרה. יחד עם זאת, יותר נוח לכנות אותם בשם אחר.

הם לא רק נועדו לספוג את הצלילים הישירים מהרמקול אלא גם לספוג את הצלילים שמשתקפים מרצפה חשופה. כמובן שרצוי להוסיף שטיחים עבים, לפחות על חלק מהרצפה.

פאנל ענן אקוסטי גדול מרכזי

קיימים סוגים רבים של לוחות ענן ואני מניח שנתקלת בכאלה בהמון מקומות. לרוב הם נראים כאילו נועדו לעצב את התקרה או להסתיר תאורה מיוחדת, אבל אתה יכול להיות בטוח שאלו לוחות ענן לצורכי אקוסטיקה.

לוחות פיזור

זהו הסוג השני של לוחות אקוסטים והם פועלים באופן שונה מלוחות צמר סלעים עליהם שיברתי עד כה. אכן, לא את כל הצלילים אנחנו רוצים לספוג. אילו ציפית את כל הקירות, התקרה והרצפה בצמר סלעים, היית מקבל תוצאה קצת מוזרה בצלילים המושמעים באותו חדר. היית קצת מרגיש שאתה מאבד כיוונים באוזניים והשמעת הופעה חיה היתה נשמעת קצת מוטרפת, שהרי בכל מקום האוזניים שלנו מורגלות לקבל השתקפות כלשהי של הצלילים.

זו בדיוק הסיבה שמתקינים לוחות הסופגים את הצלילים רק בחלק מהקירות ותקרה ולא מכסים הכל.

ובכל זאת, אינך מעוניין בצלילים המשתקפים חזרה באנרגיה גבוהה, במיוחד לא בנקודות מסוימות בחדר בעוד שבנקודות אחרות האנרגיה של הצלילים תהיה יותר נמוכה.

לכן, חלק מהקירות אנו נצפה בלוחות פיזור.

מהם לוחות פיזור?

אלו לוחות על גביהם מודבקות כל מיני צורות (אפשר מעץ או מכל חומר קשיח אחר) אשר יחלקו ויפזרו את אנרגיות הצלילים לכל עבר תוך שהם מנחיתים את האנרגיה בצליל. יחד עם זאת, עדיין תהיה השתקפות מסוימת של הצלילים אבל בעלת אנרגיה חלשה יותר.

לוח פיזור אקוסטי
לוח פיזור אקוסטי
לוח פיזור אקוסטי
לוח פיזור אקוסטי

לוחות אקוסטים שונים כפי שמצאתי ב-alibaba

כפי שתוכל לראות בתמונות ישנם המון סוגים של לוחות פיזור וכולם עושים את העבודה. העיקר שהחלקים של הלוח אינם גדולים מידי והם מפוזרים באופן אקראי.

כבר ראיתי באולמות קונצרטים לוחות פיזור שהיו סתם דיקט קמור מצופה בבידוד אקוסטי כדי שלא ישמיעו צלילים משלהם.

הדרך הכי יעילה ופשוטה ליצור לוחות קימור היא התקנת מדפי ספרים ולחלק את הספרים לפי גובה אקראי (רצוי שלא יעמדו כולם בשורה אחידה).

היכן למקם את הלוחות האקוסטים בחדר?

אני מניח שלאחר כל מה שקראת עד עכשיו הבנת שנושא האקוסטיקה הוא מדע בכלל לא פשוט שמערב המון תחומים: גלי קול, אלקטרוניקה, ציוד קולנוע ביתי, הכרת החומרים וכמובן ארכיטקטורה של מבנים.

זהו נושא שדורש ידע נרחב שאינו מאוד נפוץ, עד כדי כך שכשאולם אופרה (מאוד מוצלח אקוסטית) נשרף או נהרס, ניסו לשחזרו משום שלא בדיוק ידעו מדוע הוא כה הצליח מבחינה אקוסטית. אולמות אופרה עתיקים, אגב, דרשו אקוסטיקה במעט שונה, משום שדרוש היה מעט הד על מנת להעצים את קולו של הזמר לפני שהמציאו את מערכות ההגברה האלחוטיות.

ובכל זאת, בתנאי סלון, נאלץ להסתפק באוזנינו כדי להעריך אם התוצאה שהתקבלה טובה מספיק. יש רק כלל אחד שרצוי להכיר ולנסות ליישם: סימטריה רעה לאקוסטיקה ולכן יש לנסות להימנע ממנה בזמן תכנון מיקום האלמנטים האקוסטים בסלון. לדוגמה, עדיפה ספה בצורת ר’ מאשר ספה ישרה עם שתי כורסאות בצידיה.

נקודה חשובה: מרבית המאזינים למוסיקה מדליקים את הרסיבר או הדיסק בסלון ומטיילים להם בבית או בכלל עוברים לחדר אחר. אמנם מיקום הלוחות האקוסטים יוצא מנקודת הנחה שיש לכם מקום ישיבה אהוב עליכם וכמובן מתאים את האקוסטיקה בסלון למיקום זה.

יחד עם זאת, הגם שתוכלו לבצע ניסויים כיצד המוסיקה נשמעת לכם מכל מקום בדירה, עדיין הצבת הלוחות האקוסטים כפי שיוסבר בהמשך, תשפר את השמיעה לאין ערוך, לא חשוב היכן תתמקמו בבית. אסור לשכוח שמה שנשמע רע בחדר המוסיקה שלכם, לעולם לא ישמע יותר טוב מחדר אחר, ולכן גם אם אתם נוהגים לטייל בבית בזמן השמעה, עדיין כדאי מאוד לשפר את האקוסטיקה בסלון.

השרטוט הבא מהווה המלצה חמה למיקום הלוחות האקוסטים בחדר בו אתם שומעים מוסיקה או רואים סרטים.

ואולם, אל תפסיקו את הקריאה כעת משום שישנם עוד פרטים חשובים שעליכם לדעת אודות כיצד לתלות את הלוחות.

כפי שניתן לראות, צורת הישיבה צריכה להיות עם הפנים לקיר הצר במלבן ורצוי שלא להצמיד את מקום הישיבה לקיר האחורי. מובן שכל סלון הוא שונה, לכן רצוי להבין את העקרונות כדי שתוכלו לתכנן את האקוסטיקה של החדר בעצמכם.

טיפול בהשתקפויות מוקדמות

הבעיה הראשונה בה נטפל היא ההשתקפות המוקדמת. אם מטפלים בה, מונעים המון בעיות נוספות מלהתפתח הלאה משום שיהיו הרבה פחות גלי קול בלתי רצויים שיסתובבו בחדר. ראה לדוגמה את השרטוט הבא:

מיקום הפאנלים בחדר
מיקום הפאנלים בחדר

בשרטוט זה הנחנו פאנל אקוסטי רק בצד ימין כדי להשוות התנהגות גלי הקול בין ימין לשמאל.

טיפול אקוסטי בצד אחד
טיפול אקוסטי בצד אחד

החץ האדום מסמל גלי קול בלתי רצויים שמתרוצצים בחדר, יוצרים בלבול בבהירות, מערבבים בין ערוצי הסטריאו. כפי שלמדנו קודם, הפאנל האקוסטי הימני עוצר לגמרי את גלי הקול הבינוניים והגבוהים, אך לא עוצר את הבאסים, בהם יהיה עלינו לטפל בנפרד.

בשרטוט, המאזין יושב במקום האידיאלי, כלומר בקצה של משולש שווה שוקיים, כאשר ראשו ואוזניו נמצאים בקו ישר מול הרמקולים. מובן שלא כל אחד יערוך שינויים בסלון או בחדר המוסיקה שלו בהתאם, מסיבה מאוד פשוטה: הוא חייב לחיות בשלום עם אשתו שאינה מבחינה בשינויים כלשהם באקוסטיקה, וגם לא אכפת לה אם לא ישמעו מוסיקה בכלל בבית.

כעת, נמשיך עם שאר הפאנלים. כפי שהסברתי קודם, בזמן שאתה יושב במקום האהוב עליך, מישהו אחר צריך להעמיד מראה שלב אחר שלב, בכל מקום על הקירות סביב והתקרה כדי למצוא השתקפויות של הרמקולים שלך. חשוב שהמראה תוצמד היטב לקיר כדי שתהיה מקבילה לו. בכל מקום כזה יש להציב פאנל אקוסטי.

לא לשכוח לאתר גם את ההשתקפות של הרמקול השני. הרמקול השמאלי ישתקף גם בקיר ימין ויש להציב פאנל אקוסטי גם עבורו על מנת למנוע השתקפות הצליל מהקיר הימני. לעיתים הפאנל הראשון שהתקנו עבור הרמקול הימני, יכסה גם את האזור של הרמקול השמאלי וככל שהפאנלים יהיו גדולים יותר תהיינה לנו יותר נקודות ישיבה “טובות” בחדר.

לאחר שהתקנת את הפאנלים האקוסטים מימין ומשמאל, קח לך הפסקה כדי להאזין למוסיקה האהובה עליך. אני מבטיח לך שמיד תרגיש בהבדל, למרות שעדיין לא סיימנו. מעולם מוסיקה לא נשמעה כל כך בהירה וצלולה.

בשלב שני, כדאי להתחיל לטפל בעננים. ניתן לעשות זאת באמצעות 2 עננים קטנים או באמצעות עננן אחד גדול. בהמשך נחשוב על עננן נוסף בחלק האחורי, הרחוק מהרמקולים, במיוחד אם הרצפה שלך אינה מכוסה בשטיח בכל המקומות בהן הספה אינה מכסה.

אגב ספה, עליך לדעת שכריות הספה העשויות מחומר סופג גלי קול כמו נוצות סמרטוטים וכיוב’ הרבה יותר אקוסטיות מגוש ספוג, רך ככל שיהיה. הרעיון בספיגת גלי קול הוא שהחלקים הממלאים את הכריות יהיו מחומר המסוגל לנוע מעט כדי שיספוג את עוצמת האנרגיה של הצלילים המגיעים אליו. סתם ספוג יהיה די “שקוף” לאנרגיה הזו.

מלכודות באס בפינות הקדמיות ואחוריות

בשלב זה, המוסיקה בסלון נשמעת ממש טוב ביחס למה שהיה קודם. אם הצליל כרגע מספק אותך, ובקושי הצלחת להרגיע את אשתך מהשגעון האקוסטי שלך, אתה יכול לעצור כאן.

אבל אם תרגיש שחסר לך באס, ואשתך משתפת פעולה ומתלהבת מהשינוי בדיוק כמוך, אתה יכול להמשיך ולהתקין מלכודות באס.

צליל הבאס מופק באמצעות גלים ארוכים יותר מאשר הגלים של המיד-ראנג’ והטרבל. כפי שלמדנו קודם, המקומות הרגישים הם הפינות של החדר, קדימה (מאחורי הרמקולים) ומאחור (מול הרמקולים). מיקמת את הרמקולים בצד הצר של החדר, נכון?

אפשר תחילה להתקין מלכודת באס במרכז הקיר הקדמי (מאחורי הרמקולים) שתהיה דומה לפאנלים האקוסטים, רק יותר עבה ודחוסה מהם. בשלב שני אפשר להתקין מלכודות באס בפינות, קודם בפינות של הקיר הקדמי (על יד הרמקולים) ואם נשאר לך כח, גם בפינות של הקיר האחורי (מול הרמקולים).

בדרך כלל השיחה הולכת ככה: “יש לי מספיק חומר (או הסכמה של אשתי) למקם רק זוג מלכודות באס פינתיות. היכן כדאי למקם אותן, קדימה (מאחורי הרמקולים) או מאחור (מול הרמקולים)?

ובכן, המקום הראשון בו כדאי למקם מלכודת באס הוא במרכז, בדיוק באמצע בין הרמקולים ובאמצע גובה החדר. אם עומדת שם טלויזיה, מקמו את המלכודת מאחוריה והרחיקו כמה שאפשר את הטלויזיה כדי להשאיר מקום בינה לבין המלכודת.

בשלב שני, כדאי למקם מלכודות באס משני צידי הרמקולים בפינות הקיר הקדמי.

ובשלב אחרון, נמקם מלכודות באס בפינות הקיר האחורי (מול הרמקולים).

אם אחד השלבים הנ”ל אינו מסתדר לכם, טכנית, אפשר לדלג עליו הישר לשלב הבא.

למי שמעוניין להשקיע, ישנן מלכודות באס פינתיות מאוד יפות באתר aliexpress. החומר שבתוך מלכודת הבאס הוא סוג של פיברגלס מבודד, קצת יותר קשיח מצמר הסלעים. רצוי להתקין את המלכודת מהתקרה לרצפה, ואם לא ניתן, התקינו אותן באמצע, בין התקרה לרצפה.

אם אין לך מלכודת באס משולשת המתאימה ל-90 המעלות של הפינה, ניתן להתקין מלכודת מאותו חומר, אך בתוך פאנל ישר.

מלכודת באס פשוטה ויעילה
מלכודת באס פשוטה ויעילה

מאחורי כל מלכודת באס רצוי הותיר מרחק מהקיר. כך גלי האנרגיה שבכל זאת מצליחים לחדור את המלכודת, יוחזרו על ידי הקיר חזרה לתוך המלכודת שתחזור ותנחית אותם גם בכיוון השני.

בשלב האחרון, אם נשאר לך חומר, חשק, ועדיין לא זרקו אותך מהבית, תוכל להתקין מלכודות באס בפינות של החיבורים בין הקירות לרצפה. אבל לרוב, אילו אינן נחוצות.

אם יש לך חדר מוסיקה בו מותר לך לשנות ככל העולה על רוחך, או אולפן הקלטות ביתי, אל תחשוש להוסיף עוד מלכודות באס. צריך המון חומר מבודד כדי להגיע לבאס כמעט מושלם ברמת אולפן.

מה עם פאנלים לפיזור?

הסכנה בטיפול אקוסטי מוגבר היא שהחדר מתחיל להישמע “מת” והצלילים בו קצת סוריאליסטים. כדי למנוע זאת מבלי לסבול מהדהוד מפריע, מתקינים פאנל פיזור ששובר את עוצמת האנרגיה שבגלי הקול ומפזר אותה לכל עבר, מוחלשים.

היכן מתקינים את הפאנלים לפיזור?

המקום האידיאלי לפאנלים הללו הוא בדיוק מאחוריך (מול הרמקולים). אם התקנת מלכודות באס על הקיר האחורי, התקן את הפאנלים המפזרים ביניהם.

עכשיו צליל שחולף על פניך (אוזניך) וממשיך אל הקיר האחורי, במקום לחזור אליך, יתקל במפזרים שישברו אותו לרסיסי אנרגיה. רסיסים אלו ישמרו על תחושת חיות החדר מבלי להדהד ולעוות את הצליל המקורי המושמע מהרמקולים.

ככל שהסלון שלך יותר גדול, כך מומלץ להתקין יותר פאנלים לפיזור. אם החדר מאוד קטן (בגודל חדר שינה) עדיף להוסיף פאנלים רגילים במקום פיזור.

אל תבהל אם תגלה שקיימים המון סוגים של פאנלים לפיזור. הפאנלים המוצלחים ביותר הם אלו שמחולקים באופן אקראי ככל שניתן, בעוד שפאנלים בעלי צורה שחוזרת על עצמה פחות יעילים.

כמה מילים אודות ספוג

בעקרון, ספוג רגיל אינו סופג כמעט אנרגית צליל, במיוחד לא באסים. אמנם קיימים פאנלים סופגים ופאנלים מפזרים מספוג, אך בדרך כלל זהו ספוג מיוחד. לכן, אם מסיבה כלשהי תחליט לעשות שימוש בספוג, עליך לרכשו מיצרן ידוע ואיכותי. לא כל ספוג אקוסטי שתמצא ב-ebay או aliexpress יתן תוצאות משביעות רצון.

בשרטוט מתחת תראה אפקטיביות של החומרים השונים לספוג אנרגיה בתדירויות השונות.

ספיגה אקוסטית לפי חומר
ספיגה אקוסטית לפי חומר. אפשר להשתמש בצמר סלעים במקום פיברגלס

התקנת פאנלים ומלכודות באס

מבלי להיכנס למתמטיקה של הדברים, אציין רק שככל שהפאנלים עבים יותר, כך יספגו יותר אנרגית באס, אשר באה לידי ביטוי בגלים ארוכים ובעלי עוצמה ביחס למיד ראנג’ והטרבל.

בנוסף, אם תרחיקו את הפאנלים מהקיר, תוכלו להשתמש בפאנלים דקים יותר, משום שהם יפעלו פעולה כפולה, בהלוך וגם בחזור של גלי הקול. הרחקת הפאנלים מהקיר לא תועיל עבור מיד-ראנג’ וטרבל, אבל תועיל מאוד עבור גלי הבאסים.

החישוב המתמטי מכתיב מרחק מהקיר של 1/4 מאורך הגל הממוצע, שזה בערך מטר אחד. כמובן שבסלון שלכם זה לא בא בחשבון. ובכל זאת ישנה דרך למקסם גם מרחק קטן מהקיר.

לצורך כך יש כלל אצבע שקובע: הרכב את הפאנל במרחק השווה לעוביו. בכך תטפל בצלילים של 125 הרץ ומעלה, בעוד הצלילים הנמוכים יותר יטופלו על ידי מלכודות הבאס.

אבל אם הסלון שלך לא מספיק גדול עד כדי שלא תרצה לוותר על אותם 5 סמ’ מרחק מהקיר, אל תטרח. ממילא מלכודות הבאס יעשו את העבודה.

טיפול אקוסטי וספיגת אנרגיה עם רווח בין הפאנל לקיר
טיפול אקוסטי וספיגת אנרגיה עם רווח בין הפאנל לקיר

למה לצפות לאחר טיפול אקוסטי?

כמובן שכל אחד רוצה לדעת מראש למה יוכל לצפות אם יבצע טיפול אקוסטי לסלון שלו לפני שהוא מתחיל. האם התוצאה שווה בכלל את הטרחה.

אני כבר אומר לך שאם טרחת לקרוא עד כאן, סימן שזה שווה את הטרחה, משום שכבר הרגשת שמשהו אינו נשמע בסדר בסלון שלך.

מה שמאוד עצוב הוא שרובנו מעולם לא נתקלנו בחדר מוסיקה שהאקוסטיקה שבו טופלה כראוי, ולכן אין לנו מושג מה ההבדל וכמה הוא גדול.

המצב היחיד בו הצלחנו להתקרב מעט לשמיעה אקוסטית טובה, הוא שמיעה דרך אוזניות איכותיות. אבל גם שמיעה באוזניות אינה הדבר האמיתי, משום שאז אתה נמצא בתוך המוסיקה במקום שהיא תהיה בפניך כמו בהופעה חיה או בקונצרט קלאסי.

חבל שרובנו לא התנסינו בשמיעה בחדר אקוסטי ואין לנו מושג עד כמה היא מענגת.

לפני שנים התחלתי לאהוב קפה איכותי עד שגיליתי שבתי קפה באיטליה מגישים קפה מעולה, בדיוק לטעמי.

המחשבה הראשונה שעלתה לי, איך כל בית קפה, קיוסק, או תחנת דלק באוטוסטרדה באיטליה מצליחים להכין קפה איכותי, ואנחנו נאלצים להסתפק בקפה החמוץ הירוד שלנו. מה הם יודעים שאנחנו לא מצליחים לגלות.

לבסוף גיליתי את הקפסולות של נספרסו שמפיקות קפה איכותי בדיוק כמו באיטליה וכל חבריי יודעים שכשיתארחו אצלי יקבלו קפה מושלם.

מדוע אני פתאום עובר לספר על קפה? משום שאחרי שתטפל באקוסטיקה של הסולון שלך כבר לא תוכל לשמוע מוסיקה אצל אחרים. הצליל ישמע לך עמום, רע, מהדהד, לא בהיר, לעומת הצלילים הרכים והאיכותיים במערכת שלך.

עכשיו עומדת בפניך הברירה הפילוסופית: האם לעדן את טעמך כדי להינות ממוסיקה מושלמת בסלון שלך, משום שלאחר העידון שתרכוש לאחר סיום הטיפול האקוסטי, ככל הנראה תסבול משמיעת מוסיקה אצל אחרים שכלל אינם מודעים להבדל וממשיכים לשתות בהנאה את הקפה הפשוט.

התקנת הפאנלים על הקיר

קיימות אינספור דרכים להתקין פאנלים אקוסטים על הקיר. רצוי, לפני ייצור הפאנלים להחליט האם אתה מתכנן לתלות את הפאנל צמוד לקיר או להרחיקו.

אם אתה מתכנן להתקין את הפאנל צמוד לקיר, הרי שתוכל לתלותו כמו תמונה, עם חוט מאחור או וו מתאים. אבל אם אתה רוצה לתלותו מורחק מהקיר תוכל לבצע זאת באמצעות ברגים ארוכים כמו בתמונה מתחת.

אפשרות נוספת היא לחבר את הפאנלים לתקרה עם חוט (אפשר שקוף כמו חוט דייג) או שרשרת כמו שתולים תמונות במוזיאון.

אחת הדרכים להתקנת פאנל אקוסטי על הקיר
אחת הדרכים להתקנת פאנל אקוסטי על הקיר
אפשר לתלות פאנלים צבעוניים המשתלבים בצבע הקיר או דווקא בולטים בצבעם
אפשר לתלות פאנלים צבעוניים המשתלבים בצבע הקיר או דווקא בולטים בצבעם
קטגוריות

פוטר

פוטר